sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Viikonloppureissu Kisumussa :)

Koulu
Hei!

Oli loistava viikonloppu :) Suuri kiitos kuuluu meijän kuskille, joka jaksoi meitä koko viikonlopun ja kuskasi minne tarvittiin ja mikä tärkeitä, auttoi kun oltiin pulassa ja kaiken lisäks vielä suojelee meitä :). Ja siis maksettiin hänelle alle 50e per nöö, ja Kisumu kuitenkin parin sadan kilometrin päässä niin bensoihinkin meni rahaa, eli ehkä 50e edestä jätkä oli mukana koko viikonlopun ja piti meistä huolta! Saa olla kiitollinen, että löytyi tuollainen herrasmies :).

Katukuvaa

Yhteenvetona viikosta voisi vetäistä, ettei ollut helpoimmasta päästä tää viikko :D. Tällä viikolla sai kyllä kunnolla tuntea nahoissaan tän kulttuurin ja sen kun asiat ei mene niinkuin pitää ja aina ylläreitä joka kulmassa :D. Perjantaina kävi vielä sekin, että kun piti mennä sinne koululle luennolle niin sit kun oltiin jo siellä, niin tunti olikin peruttu :D Jos täällä haluaa asioiden tapahtuvan niin tarvii painostaa todella useaan otteeseen. Emme ole vieläkään saaneet rahojamme takaisin ostamistamme modeemeista, ja ollaan käyty kyselee jo joku kymmenen kertaa :D Nyt taas luvattiin, että maanantaina tai tiistaina :D

Unicefin "vesikioski"!

Kisumu oli modernimpi kaupunki kuin Eldoret ja ehkä hieman suurempikin. Kuitenkaan ei ollut kunnon kauppoja sielläkään, mutta kadulla oli suuret markkinat! Perjantaina lähdettiin siis lounaan jälkeen, noin yhden maissa. Perjantai olikin sitten aika hermojen kiristämistä :D Matka kesti oletettua pidempään, tai no mä olin varautunu kun ei täällä ole kunnon teitä ja välillä vauhti oli 40km/h ja pomppuja riitti :D Eli melkein kolme tuntia kesti päästä kaupunkiin :D Matka oli kyllä todella mielenkiintoinen! Näki niin paljon kaikkea! Miten ihmiset täällä asustelevat ja, mitä tekevät päivät pitkät. Näimme myös käsirysyn :D Kuskimme myös kertoi, että Obaman isä on Kisumusta! Sitten homma alkoi käydä mielenkiintoiseksi kun saavuttiin kaupunkiin. Kuskimme ei siis tiennyt hotelliamme, ja eipä paikallisetkaan oikein ja kaupungissa oli kolme samannimistä hotellia!! Ajeteltiin siis varmaan kaksi tuntia edestakaisin ettien oikeaa hotelliamme. Loppujen lopuksi sitä ei löytynyt ollenkaan. Nettisivuilla, josta varasimme hotellin oli yhden toisen hotellin kuvat :D. Alkoi vähän epätoivo tulla kun kaikki hotellit olivat melkein täynnä tai sitten aivan järkyttävän kalliita! Noh pääsimme kuitenkin samannimiseen hotelliketjuun The Royal City Hotel, mihin olimme varauksen tehnytkin, sitä ei vaan löytynyt mistään :D. Hotelli oli kaukana keskustasta, mutta huone oli siisti ja allasalue erittäin hyvä! Ja hinnalla ei tosiaan pilattu, koska maksettiin jotain vähän päälle 20e kahdesta yöstä! En ees halua kuvitella, mitä olisi tapahtunut ilman kuskia eli jos oltais tultu julkisilla!

"taksi"

Hienoa matkustamista :D

Meidän piti päästä Hippo Pointtii katsomaan auringonlaskua ja jos näkyisi virtahepoja! Jouduttiin sitten kaahaamaan kun aurinko meni niin nopeasti alas! Oli kyllä vähän pilvistäkin, joten täydellistä afrikkalaista punaista palloa ei nähty vielä. Saimme myös apua yhdeltä mieheltä, joka vain hyppäsi kyytiimme kun luuli että tiesi oikean hotellin :D Uusi tuttavuutemme sitten halusi näyttää myös meille kaupunkia ja tuli meidän kanssa illalliselle. Täällä on sitten vissii tapana että vieraat tarjoavat :D. On jo useampaan otteeseen käynyt näin. Noh hän oli kuitenkin avuksi niin 4e illallinen on pieni hinta siitä! Menimme sitten illalla johonkin Signature nimiseen klubiin, kun tää uus kaveri halus näyttää meille. Ei kyllä yhtään tehnyt mieli ja väsytti törkeesti! Noh joimme parit ja tulimme takaisin hotellille :).
Näitäkin nähtiin kun etittiin hotellia :DD jeeee

Elämää

Hippo Point

Lauantaina aamulla ysin maissa lähdimme shoppailemaan, tai siis näin kuvittelimme :D. Kuski veikin meidät Victorianjärvelle. Hahah no mikä ettei aina kiva nähdä kaikkea enemmän! Siellä ne pesi autoja veteen peruuttaen :D Käytiin pienellä veneajelulla ja ihmteltiin vain :D Nähtiin myös yksi niin hurmurilapsonen! Hän vaan tuli luoksemme ja otti kädestä kiinni, tai no piti antaa vaan sormi kun hänellä oli niin pieni käsi :D. Voi että kun teki mieli ottaa kaveri kotiin! Käytiin vielä moikkaamassa pikkusta ennen kuin lähdettiin ja ihmettelin kun hän oli kyykyssä ja housut puolvälissä, sitten kun kaveri nousi pystyyn niin hän oli käyny kakilla siinä sitten ravintolan edessä :D Ja vielä pahin, hän astui kakkansa päälle paljain jaloin!! :DD

Ihan kätevä autojen pesutyyli :D

RAKASTUIN!! <3 niiin söpö
Veneretkellä, keskellä kuskimme "Kim"

Ja sitte kaveri nousi ja tajusin mitä oli tehny :DD

Tämän jälkeen käytiin kauppakeskuksessa, jossa oli potentiaalia mutta löytyi yksi hienostovaatekauppa ja ruokakauppa ja kahvila :D Ei voi mitään. Sitten kuski halusi teetä, niin mentiin katukeittiöön teelle ja chapatille :) Kello alkoi olla jo kahdentoista pintaa, niin päätimme että kun ei vieläkään olla päästy shoppaa, niin mennään hotellille uimaa ja ottaa aurinkoa. Että tullaan viiden maissa uudestaan. Saatiin sitte siinä muutama tunti aurinkoa, ja jep nyt on taas kiva ravunpunaisuus helottamassa iholla ja iho herkällä :D Mutta ah uiminen oli niin mahtavaa! Kisumussa oli tosiaan erilainen ilmasto kuin Eldoretissä. Hiki valui koko ajan ja ilma oli kostea ja erittäin kuuma! Tykkäsin :)

Kelpas köllötellä!

Kierreltiin sitten katukojuja ja jotain vaatteita löytyikin, mutta sitten ne alko keräilemään tavaroita kuudelta pois :( Suunnittelimme menevämme uudestaan Hippo Pointille, mutta oli tosi pilvistä. Menimme syömään illallista ja sitten ikkunasta näkyikin kohta, että taivas oli ihanan punainen! Harmi, mutta kyllä me vielä kunnon auringonlasku täällä bongataan :). Tämän jälkeen meitä vähän janotti, heh. Näimme aiemmin kävellessämme kivan terassibaarin, joten pyysimme kuskia viemään meidät sinne! Paikka oli tosi kiva, ja musiikkikin oli siedettävällä tasolla, kun klubeilla on järkyttävän kovalla :D Nähtiin terdeltä, kun yksi mies alkoi nukkumaan skootterinsa päällä :D. Muutenkin oli kiva seurata kadun vilkettä ja istua rauhassa naatiskellen :) Yksi tyttö tuli luoksemme baarissa ja kertoi, että hän on tullut moikkaamaan poikaystäväänsä Nairobista ja hänen poikaystävänsä puhelin on pois päältä eikä tunne ketään kaupungista. Hän pyysi siis yösijaa. Mä tietenkin sinisilmäsenä uskoin tytön tarinan, mutta kuskimme sanoi että naiset on vaarallisia :D. Kiitos taas kuskille vaan! Sitten lähdettiin klubille, jossa sisäänpääsynä piti ostaa kalja :D. Baari oli muutamassa kerroksessa, käytiin ylhäällä kääntymässä mutta se oli aivan täynnä! Joten alimmainen kerros oli meille mieluisampi ja siellä soi tuttuja biisejä eikä vaan afrikkalaista renkutusmusiikkia :D. Vaikka tykkäänkin afrikkalaisesta musiikista ja kun saa oikeen kunnolla keinuttaa lanteita, mutta kivaa vaihtelua Avicii, ja Swedish House Mafia oli :D. Saatiin olla tosi rauhassa tanssimassa, siis rauhallisemmin kuin esim Fortessa :D. Oon yllättynyt kun nää ei oo yhtään päällekäyviä ja sellasia, vaan jopa vähän ujoja! :)
Hyvä nukkumapaikka :D
Sunnuntaina kympiltä piti luovuttaa huone ja meille sanottiin, että aamupala on kymppiin asti. Noh puoli kympiltä ne oli sitten keränneet kaikki pois :D Taas yksi pieni hidastepomppu kun ootimme sitten aika kauan aamupalaa :D. Mun vakkarilauseeseeni kuuluu jo "nää on näitä". :D Sitten suuntasimme katukojuihin ja löydettiin todelliset torimarkkinat! Löytöjäkin teimme :) Löysin pari mekkoa ja hintaa oli alle 2e. Torimarkkinoiden jälkeen yritettiin vielä löytää toisia katumarkkinoita, mutta sunnuntai ja lounasaika niin ei ollu vaatteita myynnissä oikein. Lähdimme pois Kisumusta ja kohti Kakamegaa, joka on puolessa välissä Eldorettia ja Kisumua. Kakamegasta tiedettiin itkevä kivi ja sademetsä. Itkevä kivi käytiin kattomassa ja ei kyllä taaskaan ollu mikää turistikohde, sellanen rämpiminen mettäs ja ei mitään opasteita yms :D. Kivi oli kuulemma ennen ollut kuningas siis ihminen ja kivettynyt kun vaimo lähtenyt? Ja kivi siis välillä "itkee" eli siellä on kalliossa jokin reikä yms. ja sit kun se täyttyy yli niin se valuu alas eli itkee :D. Iha jees ja paikallisilla oli tähän jotain uskonasioita ja syntien pyhittämistä. Sademetsään ei sit menty kun alko sataa, hehehe :D. Ehkä toisella kertaa! Mutta tiellä näkyi jotai apinan ja gorillan vastaavia, oli niillä oma rotunimikin mut en muista. Ne palloilivat tiellä samanlai ku Suomessa porot :D. Mulla on ollut nyt melkein viikon vatta vähän sekasin ja oli sitten pakko päästä kesken reissun vessaan ja oli sitten hirvein missä oon ikinä käyny. :D Reikä keskellä lattiaa vaan ja kärpäsiä niin jumalattomasti ja haju aivan järkyttävä! Kokemuksia, kokemuksia..
Eiku penkomaan!

Itkukivi

Aika pelottava katse :D

Ihan ku porot :D

Oli siis mahtava viikonloppu ja pystyi jotenkin irtautumaan kaikesta. Tuntui, että ihan kuin olis ollu lomalla. Unohti hetkeksi, et on täällä tekemässä harjottelua. Rentoutti siis toden teolla! Tykkään tosi paljon, että täällä ei tunneta minkäänlaista turismia! :) Näkee ja kokee niin paljon enemmän! Annettiin vielä kympit lisää kuskille kiitokseksi kun ei oikeesti oltais pärjätty millään ilman häntä! Mennään tänään vielä hengailemaan kuskin ja sen kavereiden kanssa keskustaan :) Sitten huomenna apuaaa kirurginen harjottelu!!