maanantai 6. lokakuuta 2014

Paras ja paskin viikonloppu

Viikonlopun paras!

Moi!

Kirjoitan nyt kronologisessa järjestyksessä vaikka tekis mieli kertoo kaikki huonot asiat ekaksi.

Perjantaina lähdettiin hieman ristiriitaisissa fiiliksissä reissuun, koska Nakuruun ja Naivashaan oli luvattu sadetta. Lähtöhetkellä satoi myös täällä Eldoretissä, joten lähdettiin reissuun koska ei täälläkään ehkä sen paremmat ilmat. Ilmat olikin yksi positiivinen asia reissussa, ei meinaan kastuttu kertaakaan! :)

Reissu oli sellasta tunteiden vuoristorataa ja varmaan paljon unohtuu kertoa, mutta ehkä ne suurimmat käännekohdat tulee kirjoitettua. Onneksi kirjoitin muistioon fiiliksistä ja tapahtumista.

Perjantain hotsku! :)
Perjantaina oon kirjoittanu, että voisin istua autossa aina vaan ja fiilistellä sitä, että oon täällä! Eli hyvissä fiiliksissä oon lähteny :) Hyvä hotellikin löytyi Nakurusta ja yks yö makso per naama noin 20e :). Hotelli oli vähän pois keskustasta, mutta ei se haitannut, koska ei tarvittu keskustasta mitään. Käytiin vielä sitten noin viiden aikoihin Nakurun kansallispuistossa, noh se oli menossa kiinni tunnin päästä joten ei menty sisälle. Käytiin kuitenkin kyselemässä hintoja ja tästä se paska sitten alkaakin. Mulla oli ainoastaan passi mukana, ja kun oon kertonu et ollaan ostettu täällä ne 70e "opiskelijapassit", ni se riitti todistamaan että oon tällä hetkellä resident eli asun täällä ja opiskelen. Hinnaksi sisäänpääsylle tuli mulle 12e. Elinalla ja Marikalla kun ei ollut passeja, niin perus turisti joutuu maksamaan 80usd!! Eli noin 70e! Kenia saa siis maana multa ihan järjettömän ison miinuksen, koska täällä rahastetaan turisteilta ja siis "non-residenteiltä" ainakin kolminkertainen hinta, tässä tapauksessa noin seitsenkertainen!! En oo ikinä kohdannu, että turisteilta ryövätään näin paljon rahaa enemmän kuin paikallisilta. Tuplana ehkä uskoisin, mutta täällä tuo ero on niin käsittämätön, ettei ymmärrä, mistä summa koostuu. Tästä sitten päätettiin, että lähdetäänpä Eldorettiin hakemaan passeja, koska viikonlopun aikana olisi tarkoitus vierailla muissakin kansallispuistoissa. Kuski suostui ajamaan edestakas, että maksetaan vaan bensat! Perjantai-ilta kului sitten autossa istumiseen, koska per suunta noin 2 ja puol tuntia. Tajusin siinä kanssa pimeyden tullessa, että ei tällästä tunnetta saa Suomessa, tuo pimeällä matkustaminen kun on matkustustiedoitteessa "vältä näitä" kohdassa. Eli pelonsekava jännitys oli siinä autossa istuessa. Jännitystä lisäsi liikennekulttuuri, pitkien valojen epälooginen käyttö, kuski näpräsi välillä puhelinta ja yhdellä kävelijällä näin aseen! Poliisitkin teki ratsiaa ja kyseli mihis mennään, vähän jänskätti! Kuunneltiin siinä sitten autossa timon ja bumban hakuna matata -laulua ja afrikkafiilis oli taas korkealla :D Kaikki kuitenkin meni tosi hyvin ja takas Nakurussa ja hotellilla oltiin puolen yön maissa :).

Näihin maisemiin herättiin lauantaina :)

Lauantaipäivä alkoi mahtavasti, syötiin ulkona aamiainen ja oli hyvin nukuttu yö takana :) Lähdettiin takaisin Nakurun kansallispuistoon ja lauantaina ei enää sisäänpääsy ollutkaan 12e meille. Oli kuulemma tietämätön myyjä tiskin takana. Sama nainen kuitenkin oli vieressä, ketä oli sanonut eilen mulle että mun passi riittää 12e sisäänpääsyyn, mut eipä hän sanonut sitten mitään siiihen. Meiltä pyydettiin sitten 80usd per naama, mutta kun selitettiin mitä meille oli luvattu ja. että tätä varten ajettiin edestakas Eldorettiin, niin he antoivat ulkolaisen opiskelijan hinnan, eli 40usd. Siihen sitten oli vähän pakko suostua, koska haluttiin päästä näkemään eläimiä! Huijattu olo oli kyllä... Ja ketutus.

Joku antilooppi :D

Puhveleita oli paljon!

Söppänä tutkii maissia :D

Maisemakuvaa, vähä vaan vinossa..

Flamingoja tultiin kattoo, mut tuli vesi esti lähelle pääsyn eikä hyviä kuvia saanu :(

Näitäkin riittää paljon :)

Kansallispuistokierroksen jälkeen lähdettiin kohti Naivashaa. Kuskimme ajoi sitten vähän harhaan ja oltiin jossain keskellä mettää joku puoli tuntia :D Normisti ois varmaa ressannu, mut on varmaa tarttunu tää hakuna matata niin paljon, ettei ressannu yhtää :D. Siitä sitten kun loppujen lopuksi lähestyttiin Naivashaa kohtasimme poliisien ratsian. Poliisi katteli ja sanoi sitten Elinalle, että sut on pidätetty. Oltiin mitä ihmettä?! Elinalla ei ollut turvavyötä ja poliisi sanoi, että joutuu putkaan yöksi, että huomenna saadaan takaisin. Pieni panikki iski. Kuski pyysi multa 200sillinkiä ja aattelin okei huh jos tästä rahalla selviäisi sitten.. Poliisi tuli mulle siihen juttelemaan ja mä sitten vetäisin ja kysyin oisko mitään muuta keinoa hoitaa asiaa kuin pidätys. Poliisilta tuli aika apteekin hyllyltä, että 3000sillinkiä ni se on sillä selvä. Oltiin tyttöjen kanssa että tietysti maksetaan äkkiä vaan pois, alle 30e on vähän siitä hinnasta, että joutuisi putkaan! Onneksi oli passit mukana. Kuskimme kuitenkin nousi autosta ja meni valittamaan, ettei makseta noin paljoa. Siinä sitten mietin, että ei helvetti tule jo takaisin autoon ja oo hiljaa, ettet sä joudu kohta putkaan ja sitten me vasta kusessa ollaan! Noh aikansa siinä kuskin kinatessa saimme 2000sillinkiä takaisin, mutta piti antaa se 200 ja sen vaihto tapahtui niin, että kuskin käsi meni etuikkunasta sisälle ja poliisin takaikkunasta ja raha vaihtui siinä piilossa sitten ja saatiin lähetä! Olen nähnyt nyt korruption omin silmin! Tässä tilanteessa kyllä onni, että nää on näin korruptuneita :D.

Yritin ottaa kuvaa pidätystilanteesta :D
Siinä sitten sydämentykytyksissä lähdettiin etsimään hotellia. Käytiin varmaan noin viidessä eri hotellissa ja kaikki olivat aika karseita. Löydettiin kuitenkin taas keskustan ulkopuolelta aivan mahtava hotelli, joka sijaitsi rinteessä ja siellä oli sauna!! Yön hinnaksi tuli 30e per naama, olisin luullu paljon enemmän, joten siihen jäätiin yöksi. Siinä sitten taas tunteiden vuoristorataa oli menty tää päivä.

Sen jälkeen tunteet menivätkin alamäkeen ja kovin. Pääsin wifiin ja olin saanut Miialta viestin, että pappa on nukkunut pois lauanataiaamuna. :'( Oon iloinen, että kävin kattomassa pappaa tiheästi ennen kuin lähdin tänne. Silti satuttaa ettei oo nyt Suomessa mummin tukena ja perheen kanssa :(. Uskon, että nyt pappalla on hyvä olla siellä missä onkaan ja ilman kipuja.

Näihin maisemiin lauantaipäivä päättyi.
 Onneksi oltiin päästy hyvään hotelliin, en tiedä miten olisin kestänyt päivän jos olisin saanut uutisen aamulla. Siinä yritin sulatella ja rentoutua saunassa. Soitin kotiin ja sain myös skypettää hetken tyttöjen kanssa, kun niillä oli rapujuhlat. En vielä oikein lauantai-iltana ymmärtänyt, mitä oli tapahtunut.

Hyvä valotus, mut aivan ihana paikka!
 Sunnuntaiaamu alkoi taas kauniissa maisemissa. Syötiin aamupalaa näköalaravintolassa. Siinä Elina sitten kysyi, että miltä musta nyt tuntuu ja sitten se iski. Tuli niin kova suru ja ikävä.

Hotellin altaalta.

Mentiin hetkeksi altaalle ottaa aurinkoa ja uimaan. Mulla alkoi sattua vatta ja tuli huono olo. Lähdettiin Hell's Gaten kansallispuistoon. Täällä päästiinkin resident hinnalla eli 7e maksettiin sisäänpääsystä! Kierrokseen kuului automatkaa hieman, mutta pääjuttu oli puolentoista tunnin kävely metsässä. Mietin siinä että kyllä mä nyt jaksan, kunhan vaan mennään rauhallisesti. Sitten lähdin vessaan ja oksennus tulikin siihen vessan eteen.. Noh vähän väri palasi naamalle ja olo helpotti hieman. Rupesin miettimään, et voiko tää olla oikeasti jotai psykosomaattista reagointia suru-uutiseen.

Jokin pieni söpö eläin löytyi :D

Villisikoja!

Kierros olikin todella rankka mulle, ei ollut yhtään voimia ja piti kiipeillä ja mun jalat tutisi heti jos piti  jännittää niitä. Jouduin jättämään kierroksella väliin yhden köysikiipeilyreissun, ei vaan ollut voimia. Mulla meni muutenkin kierros vähän siihen, että keskityin omaan olotilaani ja että selviydyn pois vielä. Paikassa on kuitenkin kuvattu monta elokuvaa ja Leijonakuningas leffan kohtauksia ollaan suunniteltu niissä maisemissa! Oli kyllä kauniin näköistä, sen mitä nyt pystyin ympärilleni katsomaan ja nauttimaan.

Kiipeämistä ylös ja alas ja mulla tekohymy päällä...

Mahtavat maisemat!

Välillä kävi aika ahtaaksi..

Joo siellä oli hätäuloskäynnit vaan ylös metsään?! Koska voi tulla yhtäkkiä vettä tuonne....

Tuo puu ja maisema leijonakuninkaasta. Simba roikkuu tuossa puussa ja Scar tiputtaa leijonakuninkaan Mufasan tuonne alas. Vähän huono kuva, ei vaan pystynyt keskittymään kuvaamiseen :/.

Ihmiset kirjotellu kallion seinille.

Alueella on vulkaanista toimintaa, jonka vuoksi siellä oli kuumia lähteitä! Vesi oli todella kuumaa!

Vähän jänskätti, kun ei tuo pieni köysi mitään turvaa luonut :D

Paikallinen myymässä koruja sun muita esineitä.
Kierroksen päätyttyä mulla alko olla jo tosi huono olo, eikä oloa yhtään parantanut tieto siitä, että joutuu olemaana autossa vielä ainakin seuraavat neljä tuntia.. Autossa sitten alkoikin jo tuntua siltä, että nousee kuume. Myöskään nämä pompputiet eivät todellakaan parantaneet oloani mahassa. Vihdoin kun päästiin kämpille, mittasin kuumeen 38,2 astetta! Siltä olo tuntuikin. Paniikki vähän alkoi myös nousta, että mikä mulla on kun oksennusta, pahaa oloa, päänsärkyä ja vielä korkea kuume!! En enää oikein uskonut, että olis vaan psykosomaattista reagointia...Malariat ja ebolat alko rullaamaan päässä... Burana kuitenkin laski kuumeen :) Yön vietinkin sitten vessassa oksentaen ja ripuloiden :D.

Lääkäri oli taas eilen ihan sekaisin, Elina alkoikin epäilemään että ei oo pelkän alkoholin vaikutuksen alaisena. Oli ollut todella vihainen kun tuli, ja nyrkkeili ilmaan ja kiros? Ärsyttävää kun joutuu pelkäämään täällä. :( Toivottavasti se nyt lähtis pois. Kyllä mä olin kaikenlaisiin vastoinkäymisiin varautunut, mutta nyt on tapahtunut niin paljon niin täällä kuin Suomessa, että ei tän näin rankkaa pitänyt olla :(. Puolet takana, joten toivottavasti seuraava puolikas olisi vähemmän vastoinkäymisiä!

Tänään jäi harjoittelu sitten välistä. Olo onneksi helpottanut, toivottavasti oli vaan jokin ruokamyrkytys! :) Tytöt kertoivat, että uus harjoittelupaikka on loistava taikka ainakin paras tähän mennessä. Huomista odotellen. :) Hyvää yötä! <3 ikävä Suomeen.